Stort, formalt arrangement med Anthurium og litt analyse
Hei på deg, kjære Blomstervenn! 🙂 Det er en liten stund siden jeg postet noe nå, men her er jeg altså tilbake med et stort arrangement med eplegrønne Anthurium eller Flamingo som de også kalles på norsk. Her får du et lite innblikk i hvordan jeg laget selve underlaget som Flamingo, bær og gress ble arrangert i. Det er ofte mer teknisk krevende å designe et arrangement, men desto mer inspirerende og gøy å jobbe med, synes jeg. De ekstraordinære Grand Slam® Anthurium cut flower har jeg fått av folkene bak International Floristry network og Masterflorist, som til gjengjeld ønsket bilder av mine blomsterarbeid. En vurdering av kvalitet var også noe de selvfølgelig ønsket. 🙂 Takk til grossisten Trønderblomst som har sponset med Hypericum (bær) og Bjørnegress. 🙂
Avskårne Grand Slam® Anthurium er en ny og stor type Anthurium. Selv har jeg aldri vært særlig glad i Flamingo, spesielt ikke de røde sortene som jeg synes ser veldig plastiske og fake ut. Men, disse eplegrønne er bare så flotte og ikke minst veldig holdbare. 🙂
Jeg mottok de godt innpakket (de liker slettes ikke å ha det kaldt) med hver sin vannhylse, plastpose rundt blomsterhodet og vatt som beskyttelse mot støtskader og lave temperaturer. 🙂
Jeg har tenkt til å lage et stort blomsterarbeid med med et sterkt formalt preg med disse Anthuriumene. Jeg velger å starte med en enkel formal analyse av selve blomsten for lettere å finne gode kontraster/motsetninger som vil fremheve den, ja få den til å skinne stort. 🙂
Enkel formal analyse (FLOF) av Anthurium- Flamingo:
Form/omrisskontur- Blomstens hode: Optisk symmetrisk, tydelig hjerteformet (ovendt), myke bevegelser som minner om en sommerfugl. Den har ikke en klar geometrisk form, men mer organisk og levende.
Linje- stilken danner en tynn og rett linje (noe variasjon)
Overflate/tekstur- synlig overflate som du kan ta på porselen, blank. (De mørkere sortene er mer plastisk eller metallisk, synes jeg).
Farge- klar og sterk lys grønn farge (syrlig, men varm farge) som virkelig tar oppmerksomheten.
Før selve gjennomgangen har jeg tegnet enkle skisser av ideen min til dette forholdsvis store arrangementet. Her ser du den spede start med selve gjennomføringen. Dette er en Isoporplate som jeg har saget til en sylinder og en metallring (slik man har rundt tønner).
Skar ut en stor sirkelform/sylinder og viklet trespon rundt kanten med vikletråd.
Jeg har først og fremst lyst til å spille på teksturkontraster, så her vil det bli benyttet matte, grove teksturer til det blanke og polerte. 😉 Her ser du lav og preparert mose som jeg kjøpte på Clas Ohlson like etter jul til 70% – I like it! 😉
Lav kan du selvsagt plukke i naturen, men preparert mose som ikke lever lenger må nok kjøpes. Jeg har i hvert fall ikke preparert min 😉 Preparert mose er ikke levende og trenger derfor verken lys eller vann. Mosen er myk og fargen holder seg superfin! 🙂 Her kan du lese mer om preparert mose fra Norsk mose & design.
Mosen til Norsk mose & design plukkes for hånd med hensyn til miljø, bærekraft og at det er nok mat til dyrene. De benytter kun 100 % naturlige og kortreiste materialer i sine produkter. 🙂
Har dessverre ingen flere prosessbilder, men her ser du jeg har limt lav på toppen og satt til brun og tykk ullgarn. Jeg har boret hull i isporen til mange reagensrør som jeg har arrangert Anthurium og Bjørnegress i. Den rustne ringen rundt gir god optisk tyngde til underlaget og er en god kontrast til det lette, lyse og «flyvende» i toppen. 🙂
Litt produktanalyse/analyse av ferdig arbeid, her fokuserer jeg på kontraster:
Hypericumbærene har jeg tredd på en streng. Synes de gir en god linjekontrast- linjeretning= punkt i bevegelse: vannrette og korte/brutte linjer mellom bærene til de loddrette stilkene til Anthurium. Buede, mer passive linjer i Bjørnegresset mot de loddrette og aktive linjene i Anthurium og bærranke. Her er det viktig med å oppnå dominans. Som du ser har jeg valgt å la Anhuriumens stilker/retning være det dominerende. 🙂 Tykke og tynne linjer mellom Anthurimstilker, ullgarn og rusten ring.
Fargekontrast (her tar jeg bare for meg selve arbeidet og ikke omgivelsene det står i 😉 ) : Her er det lys/mørk kontrast mellom de lyse Anthuriumene og de mørkere materialene som mose og rusten ring. Kvalitetskontrast mellom den sterke, syregrønne fargen i Anthuriumene mot den fargesvake laven (svake farger gjør at de sterke skinner enda sterkere). Fortsetter under neste bilde.
Overflate/teksturkontraster: her kommer vi til den kontrastvirkningen som jeg har spilt aller mest på i dette arbeidet. Kontrasten mellom de blanke, plastiske Anthurimene mot den matte og rustikke/grove lav og mose.
Volum: den kompakte og lukkede/passive formen på nedre del av arrangementet gir en sterk kontrast til det åpne og luftige delen i arbeidet. Blomsterhodene får skinne og bli beundret alene på topp 🙂
Litt om helhet i blomsterarbeider
Vår forståelse av helhet er mer sammensatt enn hva den var, men det finnes en grense for hvor mange inntrykk vi kan ta imot før vi oppfatter det som urolig og kaotisk. Derfor er det fremdeles viktig at man skaper helhet gjennom dominans og tilfører variasjoner og/eller kontraster som ikke tar livet av helheten.
Formal stilform
Blomsterarbeider i formal stilform har store, klare kontraster og få plantematerialer som framhever hverandre. Formal stil har et enkelt formspråk, er asymmetrisk og har en uregelmessig rytme.
Ja, som du ser har arbeidet mitt klare kontraster og få sorter, men mange av en sort. Arbeidet er ellers symmetrisk, noe som skiller seg fra den rene, formale stilen. Jeg har også valgt å sette Anthurium i en høyde og har derfor ingen gjentakelse eller rytme som er uregelmessig her. Det er ofte vi lager arbeider som ikke har en klar stilform, slik som i dette tilfellet hvor arbeidet er dekorativt, men med et sterkt formalt preg. Se de to siste bildene på siden- de har et asymmetrisk totalbilde bare ved hjelp av et par ekstra Anthurium som gir arbeidet et litt ny dimensjon og en mer klar formal stil. 😉
Her se du arbeidet i helt andre omgivelser innendørs, men også sammen her i et fargesterkt miljø. Litt konkurranse tåler disse fantastiske og syrlige Anthuriumene. Her er et eksempel på treklang. Les mer om fargebruk her.
Her ser du arbeidet i et mer dempet og harmonisk miljø med en dus blå bakgrunn som får den syrlige, grønne kuløren til å poppe enda mer fram. Ittens fargelære og harmonifarger kan du lese mer om her
Til slutt vil jeg si litt om innholdsanalyse som gjøres i tillegg til den formale analysen av blomster og arbeidet som helhet. Det er rett og slett våre fortolkninger/vurderinger av innholdet i et blomsterarbeid. Det er dine følelser knyttet til de ulike blomster og materialer (eller allmennhetens). Symbolikk er også knyttet til innholdsanalysen. Vi kan ha ulike opplevelser når vi ser et blomsterarbeid. F.eks. kan noen fæle at et arbeid er folkloristisk, eksotisk, landlig, nyskapende, tradisjonellt osv., mens andre noe ganske annet. Jeg føler jeg har laget et tidsriktig og eksotisk arrangement med en norsk og stødig twist med all mose og lav, samt bær på strå (ta et strå og træ dem på…) Fargesymbolik: Lysegrønt gir håp om ny og frisk vår. 🙂 Hva er dine følelser/tolkninger? NB: Det er viktig at vi som blomsterdekoratører kjenner til hvordan mennesker med en annen kultur bruker blomster og symboler. 🙂
Som alltid lærerikt, lekkert og inspirerende, etter en uke på fjellet blir det nok nærmeste blomsterbutikk i morgen. Vårfornemmelser👍 TAKK!
Så herlig å høre Anne- Margrethe,spesielt fra en så kreativ og hyggelig dame som deg! 🙂 La det blomstre i heimen! 🙂 Varm klem fra meg.