Dramatikk er et viktig stikkord når man snakker om barokken, og også angående kunst i samme periode. Maleriene preges av sterke, dype farger og intenst lys mot mørke skygger. Blomsterarbeider i denne tidsperioden var selvfølgelig preget av de samme dramatiske virkemidlene. Til dette innlegget har jeg latt meg inspirere av de intense fargene og de sterke kontrastene som er denne stilperiodens kjennetegn. Selve oppbyggingen av blomsterarbeidet er ikke i tråd med barokkens frodige uttrykk, men heller hentet fra klassisk stilform. Som du skjønner kan man lage blomsterarbeider med én oppbygging som tilsier en stilform, men bruke farger eller andre estetiske virkemidler som er hentet fra en annen. En blomsterdekoratør kjenner til dette, og bruker det bevisst (eller ubevisst 😉 ) når de designer og lager blomsterarbeider.
Et fargerikt og spennende felleskap: Roser, Georginer, Succisa pratensis, Chrysanthemum vulgare, Myosotis 🙂
Våt stikkmasse (oasis) satt godt fast i pottene. Det skal lages en halvrund, lukket dekorasjon og derfor velger jeg å ha oasis ca. 2 cm. over skålkanten. Det må jo være god plass til blomsterstilkene 🙂
Radial grupperingsteknikk. Alle materialene stikkes inn mot midten av oasis.
Hvordan du velger å bygge opp arbeidet velger du selvfølgelig selv, men jeg liker å starte med en blomst på toppen og en ut mot skålkanten slik at jeg følger disse for å få til en jevn og halvrund form. 🙂 Tips til nybegynner: du kan også sette inn en blomst loddrett i topp og fire blomster vannrett helt ned mot skålkanten og bygge deg oppover mot toppblomsten 🙂
Av spenstige resteblomster (det er det det er) kan man få til en skikkelig fargefest for øyet 🙂
Her er det kanskje lettere å se oppbyggingen av dekorasjonen. Alle stilkene har et felles møtepunkt i midten av stikkmassen.
Et dekket bord er ikke komplett før blomstene er på plass… Enig? 😉
Barokken- betyr egentlig ujevn eller uferdig formet perle
Spraglete tulipaner, store solsikker og tofargede nelliker er barokkens viktigste blomster. Stilretningen oppstod i Italia og Frankrike og varte gjennom hele 1600-tallet. Som jeg har nevnt tidligere arbeider en blomsterdekoratør med ulike stilformer som har trekk i fra de ulike stilepokene. Ideene til blomsterarbeider er hentet i fra kunst, klær, interiør og arkitektur. Dekorativ stilform er en av de fem stilformene. Barokken, rokokkoen og gotikken er de tre stilepokene som denne stilformen har fått sine særtrekk fra.
Som jeg nevnte tidligere i innlegget er ikke dette et typisk blomsterarbeid som ville stått på er frodig bord i barokkens tidsalder. Fargemessig hadde det fungert, men ikke oppbyggingen… Frodighet og med dybdevirkninger var viktig, og gjerne elipseformet eller oval skulle arbeidene være da.
Typiske møbler fra Barokken
Barokk estetikk
Den barokke estetikken var basert på kontraster og motsetninger, overdrevenhet og store dimensjoner. Dekoren var formell og kompleks med ornamenter og store linjer. Både bygninger, møbler, klær og hår var prangende og kolossale. Derfor var det i stor grad fyrstehoffene som var toneangivende når det gjaldt moter og møbler, og først og fremst det franske hoffet i Versailles.
Dekoratører jobber mye på tvers av stilformer. Dette vil man kalle et dekorativt arbeid men med en klassisk oppbygging. Klassisk stil som tidligere het formarbeid eller formbinderi har kjennetegn som du kan se i dette arbeidet. Kjennetegn som: blomster innenfor en klar og lukket form (blomster hode mot hode), runde klare former dominerer,mange blomster i forhold til hvor stort arbeidet er. Den klassiske stilformen har hentet ideer fra antikken, renessansen, klassisismen, empire og biedermeier.
Gullbestikk er i vinden som aldri før, noe som er ekstra lekkert til slike varme fargetoner som finnes i dette arbeidet. Varm- kald kontrast mellom rosa og lilla mot oransje og gul gjør dekorasjonen til et blikkfang og en fargefest for øyet 😉
Her ser du typiske blomster, oppbygging og fargebruk i barokken 🙂
Litt fargelære…
Se på dekorasjonen og finn ut hvilken firklang, – kvadrat eller rektangel?
Her er både primærfarger, sekundærfarger og tertiæfarger presentert… Overvekt av fargesterke materialer med noen få fargesvake, samt kalde og varme farger som gjør arbeidet til en fargefest 🙂
Kjære Blomstervenn! 🙂
Som du ser har jeg sneket inn litt stil og fargelære i dette innlegget. Jeg vet at jeg har en del følgere som holder på å utdanne seg i faget, men også en del som er ferdig utdannet for mange år siden. Flere av dem har gitt tilbakemelding på at de synes det er flott med litt faglig repetisjon, og at det er ekstra kjekt å få det presentert på denne måten 🙂 Det er selvfølgelig noe jeg synes er veldig hyggelig å høre, og prøver da å følge opp så langt jeg rekker. Fortsett å gi tilbakemeldinger! 🙂
Modig. Og farger for meg. Takk